soren kierkegaard

ontolojik sancilarimin merhemi
Danimarkalı filozof.

kierkegaard biraz dertli bir filozoftur. felsefesinin temel taşı olan öznelliği ön plana çıkarmak adına, birbirinden farklı müstear adlarla, rumuzlarla yazmış hep. dili de oldukça kapalı ve bunu da "her şeyin kolaylaştırılmaya maruz kaldığı bir dünyada geriye benim için sadece tek bir seçenek kalır: insanlar zorluk isterler." diye destekliyor. o cazibeli gizemi taşıyor kierkegaard anlayacağınız.


Bu sebeple kierkegaard'ı direkt okumaya başlamadan önce hakkında yazılanları okumaya başlayın ki, söylediklerini derinlemesine anlayabilin. bunu da school of life serisinde life lessons from kierkegaard kitabında bulabilirsiniz. bir sonraki basamak kahkaha benden yana olabilir
olacak o kadar
korku ve titreme- frygt og baeven kitabında der ki;

ibrahim peygamber tanrı tarafından ağır bir işle görevli kılınır. ishak'ı kurban et. kendi babası da soren'i kurban etmemiş midir? buradan sözü kendisine getirir. ibrahim tanrıya olan bağlılığını yerine getirmek için moria dağına gider ve testi geçer. tanrı ona bir koç armağan eder. inanç bunu gerektirir. elbette bir insanın kurban edilmesi ahlak dışı bir kötülüktür ama ahlak bazı durumlarda yok sayılmasa bile 'askıya alınabilir' bu geçici bir durumdur. ibrahim bunu başarmıştır. çünkü tanrı için her şey mümkündür. bu tam da imanın göstergesidir. ibrahim gerçek bir mümindir. o yüzleşmekten kaçmamıştır. inançtan kaçmamıştır.
dinin paradoksal yanı bazı durumlarda ahlaki taleplerle çatışmasında yatar. ibrahim bir katil gibi davranmak durumunda kalmıştır. çocuğunu boğazlamak ahlak dışıdır. bir nişanlıyı bırakmak da öyle. ibrahim neden ahlaki talebi askıya aldı? çünkü daha yüksek bir telos vardır bunda. kierkegaard da bu anlamda daha yüksek bir şey için sevdiği kadını terk etmiştir. en sevdiğin şeyi feda edebiliyor musun? yani tanrı için. insan zihninin asla anlayamadığı bir tanrı fikri saçma değil midir. evet öyledir ama tam da bunun için tanrı vardır"
ontolojik sancilarimin merhemi
Sorenciğim bir hegel kurbanıdır. Sonra ibrahim'i deneyimlemek ister ve rotasını sokrates'e çevirir. Çünkü bu uğurda aşkı regine'sini kurban etmiştir. Frygt og beaven kitabında bahsettiği de aslında tanrı'yı keşfetmekten ziyade yaratıcı dehasını sivriltmektir; Gerçekliğine ilişkin görüşünü engelleyen ne varsa bu uğurda harcamış bu aşkı olsa bile.