iskenderiyeli iki tanrıbilimcinin temeldeki büyük fikir ayrılıkları nedeniyle imparator konstantin tarafından toplanmıştır.
Atanasyus'a göre İsâ yaratılmamıştı ve baştan beri Tanrıyla birlikte idi. Kelamı tanrı kelamiydi.
Aryus'a göre İsâ'da ezeli, yaratılmamış Kelâm değil, sonradan beden almıştı. Tanrı Kelâmı ezeli değildi.
M.s. 325 yılındaki konsil sonrası atanasyus'un fikri benimsendi; isa, tanrıyla aynı öze sahipti.
Hristiyan kaynaklar, bu konsilde sadece isa mehdinin tartışıldığını, incil metninden şüphe duyulmadığını, incil metinleri üzerine konuşulmadığını söylerken, islam ilahiyatçıları ise bu konsilde papazların bir yığın incil içerisinden dört tanesinin seçilip hristiyanlığa sunulduğu savını desteklerler.