itiraflarında 5 çocuğunu yetimhaneye verdiğini söyleyen buna karşılık çocuk nasıl yetiştirilir üzerine kitabı olan düşünür. Bu itirafının kısırlığını gizlemek için olduğu da söylenirmiş.
jean-jacques rousseau
peşin tanım: en ideal siyasi düzen arayışında olan düşünürlerden biri.
toplumsal sözleşme adlı eserinde kuvvetler birliği ve mili (genel) irade kavramlarının olması gerektiğini savunmuştur. bireyler tüm haklarını toplumsal sözleşme ile topluma ve devlete devretmişlerdir. rousseau'ya göre genel irade; yasama, yürütme gibi parçalara ayrılmamalıdır.
"hakimiyet ne sebeplerden ötürü başkasına devredilemez ise yine o sebeplerden bölünemez. çünkü irade ya geneldir, ya değildir; ya halkın hepsinin, ya sadece bir kısmının iradesidir. birinci halde beliren bu genel irade hakimiyetin işidir. ikinci halde sadece özel bir iradedir ve hükümet işidir."
yine rousseau'ya göre kuvvetler ayrılığı sadece krala karşı ileri sürülebilir. milli irade kurulduktan sonra artık kuvvetler birliği geçerli olur. bazı düşünürler rousseau'yu despotik düşüncelere sahip olarak görse de ulu önder atatürk, jean jacques rousseau'den fazlasıyla etkilenmiştir. nitekim atatürk de kuvvetler birliğinden yanaydı ama atatürk'ün kuvvetler birliği anlayışı, yeni kurulmuş bir ülkeyi ağzından salyalar akan gelişmiş ülkelerden koruyabilmek ve dönem şartlarını ele alırsak yapılan çalışmaların daha hızlı karara bağlanması için olması gereken bir şeydi belki. daha iyisi olabilir miydi bilinemez ama monarşi yanlısı olsa saltanatı kaldırmaz, padişahlığını ilan ederdi. bu da kendisini değil ülkenin geleceğini düşündüğü anlamına gelmez mi?
toplumsal sözleşme adlı eserinde kuvvetler birliği ve mili (genel) irade kavramlarının olması gerektiğini savunmuştur. bireyler tüm haklarını toplumsal sözleşme ile topluma ve devlete devretmişlerdir. rousseau'ya göre genel irade; yasama, yürütme gibi parçalara ayrılmamalıdır.
"hakimiyet ne sebeplerden ötürü başkasına devredilemez ise yine o sebeplerden bölünemez. çünkü irade ya geneldir, ya değildir; ya halkın hepsinin, ya sadece bir kısmının iradesidir. birinci halde beliren bu genel irade hakimiyetin işidir. ikinci halde sadece özel bir iradedir ve hükümet işidir."
yine rousseau'ya göre kuvvetler ayrılığı sadece krala karşı ileri sürülebilir. milli irade kurulduktan sonra artık kuvvetler birliği geçerli olur. bazı düşünürler rousseau'yu despotik düşüncelere sahip olarak görse de ulu önder atatürk, jean jacques rousseau'den fazlasıyla etkilenmiştir. nitekim atatürk de kuvvetler birliğinden yanaydı ama atatürk'ün kuvvetler birliği anlayışı, yeni kurulmuş bir ülkeyi ağzından salyalar akan gelişmiş ülkelerden koruyabilmek ve dönem şartlarını ele alırsak yapılan çalışmaların daha hızlı karara bağlanması için olması gereken bir şeydi belki. daha iyisi olabilir miydi bilinemez ama monarşi yanlısı olsa saltanatı kaldırmaz, padişahlığını ilan ederdi. bu da kendisini değil ülkenin geleceğini düşündüğü anlamına gelmez mi?
contract social adlı eseriyle devlet kuramında güzel ezber bozmuştur.
özetle; doğa halindeki (vahşi) insanın en erdemli insan olduğunu, medenileşip devletleşmenin insanları mülkiyet gibi unsurlarla bozduğunu, devletin görevinin bu tür sosyal yapıları kurarken insanların doğadaki masum halini korumak olduğunu ifade etmiştir.
zenginsozluk.com/foto
günümüzde yaşasaydı herhalde yeşiller'e yakın bir siyasi görüşü savunurdu.
bir diğer özelliği besteci olmasıdır. hatta onuncu yıl marşı'nın rousseau'ya ait bir besteden aparma olduğu iddia edilmektedir ama benzerlik gösteren kısmı çok kısadır.
özetle; doğa halindeki (vahşi) insanın en erdemli insan olduğunu, medenileşip devletleşmenin insanları mülkiyet gibi unsurlarla bozduğunu, devletin görevinin bu tür sosyal yapıları kurarken insanların doğadaki masum halini korumak olduğunu ifade etmiştir.
zenginsozluk.com/foto
günümüzde yaşasaydı herhalde yeşiller'e yakın bir siyasi görüşü savunurdu.
bir diğer özelliği besteci olmasıdır. hatta onuncu yıl marşı'nın rousseau'ya ait bir besteden aparma olduğu iddia edilmektedir ama benzerlik gösteren kısmı çok kısadır.
Cenevreli filozof ve yazar. Siyasi fikirleri, Fransız Devrimini etkilemiştir. Düşünceleri özellikle, Devrim'den sonra kurulan yeni devletin kalkınmasında, toplumun sosyal yapısında ve eğitim sisteminde etkili olmuştur.